Call Us Today! tel. 22.781-32-52, gsm.+48.505-048-439

Email! www.neurolog-szymanski.pl

Neurologia: Warto wiedzieć...

NEUROLOGIA: CHOROBY I SYMPTOMY

Zaburzenia nerwicowe, natręctwa, zaburzenia nerwicowe pourazowe

Zaburzenia nerwicowe – nerwica to choroba przejawiająca się zaburzeniem normalnego funkcjonowania człowieka, w zakresie:

• psychiki
  • uczuciowości
  • oraz czynności fizjologicznych organizmu.

Różni się od standardowych zakłóceń samopoczucia, które objawiają się podobnie, głównie tym, że ma ona charakter nawracający pomimo braku działania czynnika wyzwalającego. Na wystąpienie zaburzeń nerwicowych wpływ mają czynniki biologiczne, takie jak:

• stan fizyczny,
  • stan układu nerwowego,
  • zaburzenia na poziomie neurotransmiterów,
  • obciążające i konfliktowe sytuacje życiowe – wśród nich wymienić można rolę i wymagania w społeczeństwie, silne negatywne przeżycia, np. urazy, wypadki i sytuacje stresowe.

Objawy nerwicowe:

przejawiają się głównie w sferze psychicznej, a dodatkowo często wyrażają się w postaci różnych zakłóceń czynności fizycznych. Dolegliwości fizyczne przy Nerwicy mogą dotyczyć różnych narządów i układów, a wiele objawów jest bardzo podobnych do różnych stanów chorobowych. Najczęściej pojawiające się somatyczne objawy to zaburzenia za strony układu pokarmowego, głównie:

• biegunki,
  • bóle brzucha,
  • zaparcia,
  • nudności,
  • wymioty.

Inne zakłócenia i zaburzenia towarzyszące nerwicy

• zakłócenia czynności układu krwionośnego, takie jak szybkie i nierówne bicie serca,
  • zaburzenia układu nerwowego, pod postacią bólów głowy i innych części ciała oraz czasem drętwieniami lub drżeniem kończyn,
  • zaburzenia czynności seksualnych, u mężczyzn w postaci zaburzenia potencji, a u kobiet przejawiające się zwykle w formie obniżonej satysfakcji seksualnej,
  • ogólne złe samopoczucie i osłabienie.

Problemy natury psychicznej w nerwicy odczuwane są jako przykre dolegliwości i stany będące źródłem cierpienia. Najczęstszym objawami dotyczącym psychiki są:

• lęki,
  • niepokój,
  • napięcie.

Czym jest lęk ?

Lęk jest stanem uczuciowym, który zbliżony jest do strachu, jednak różni się od niego brakiem konkretnej przyczyny i zwykle występuje bez powodu. Przejawia się jako uczucie nadmiernego niepokoju i napięcia, często towarzyszą mu objawy somatyczne, takie jak wymioty, biegunki i omdlenia które mogą maskować prawdziwą chorobę. Lęk pojawiający się w określonych sytuacjach określany jest mianem fobii.

Czym jest fobia ?

Fobia może dotyczyć  np. lęku przed tłumem i otwartą przestrzenią, określonymi zwierzętami, ciemnością czy brudem. Zdarza się, że jest nie do przezwyciężenia pomimo racjonalnych perswazji. Wśród zaburzeń nerwicowych uwzględnić również należy natręctwa – czyli myśli lub czynności natrętne, występujące niezależnie od woli. Myśli natrętne odczuwane są zwykle jako obce i sprzeczne z intencjami chorego, mogą mieć różną treść, np. agresywną, seksualną lub bluźnierczą.

Co to są czynności przymusowe (nerwica natręctw) ?

to czynności, które wyrażają się w przymusie zrobienia czegoś, co zwykle nie ma sensu, np. dotknięcie jakiegoś przedmiotu lub zajęcie określonego miejsca. Do zaburzeń nerwicowych zalicza się także:

• zaburzenia stresowe pourazowe,
  • neurastenie, czyli wzmożone zmęczenie po wysiłku umysłowym,
  • zaburzenia mieszane, w których obecne są elementy depresji i lęku,
  • zawroty głowy,
  • uczucie dławienia w gardle
  • również tachykardia.

To właśnie nic innego, jak somatyczne objawy nerwicy, czyli jej objawy fizyczne. Leczenie polega, poza opieką psychologiczną, również na terapii farmakologicznej.